Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan hjælper vi

Det skal være rart for alle at gå i børnehave og skole. Derfor har vi faste procedurer, der skal sikre, at mobning bliver taget alvorligt – hurtigt. Vi tager os både af det barn, der føler sig drillet, og af dem, der driller. Vi hjælper dem med at finde et bedre mønster, hvor alle kan trives.

I skolen - Hurtig hjælp er afgørende

Klasselæreren eller forældrene er som regel dem, der først lægger mærke til mobningssymptomer hos en elev. Hvis du som forælder bemærker foruroligende symptomer, beder vi dig kontakte klasselæreren eller ledelsen omgående.

Samarbejde med alle berørte parter

Når en eller flere elever bliver mobbet, sørger vi for, at både ledelsen og de relevante kolleger på skolen bliver involveret fra starten. Vi tager også fat i alle berørte forældre, så vi kan samarbejde om indsatsen.

Det er elevens klasselærer, der har ansvar for at gribe ind omgående. Sker mobningen på tværs af klasser, aftaler klasselærerne en arbejdsfordeling og strategi for, hvordan man kan komme mobningen til livs. Én eller flere klasselærere koordinerer indsatsen, tager hånd om alle sagens aspekter og følger op på udviklingen.

billede af 2 glade piger og en trist_6.AS har fortolket og fotograferet til artiklerne om mobning

Hjælpe til både mobber og offer

Det første, der sker, er at klasselæreren tager en samtale med den elev, der er udsat for mobning, og eventuelt forældrene.

Samtidig tager vi os også af den, der mobber. Mobberen har oftest selv problemer og brug for hjælp til at løse dem.

For at støtte eleverne kan vi foreslå en trivselssamtale med klasselæreren, samtaler hos vores AKT-medarbejder, eller at vi involverer CLT (Center for Læring og Trivsel).

Det kan også være en god idé at inddrage andre elever i samtalerne.

Øje på hele klassens trivsel

Er mobningen mere omfattende, kontakter klasselæreren skolens AKT-medarbejder. AKT-medarbejderen kommer ud i klassen og hjælper klassen med at fremstille et sæt klasseregler eller andre tiltag, der kan forbedre det sociale miljø i klassen.

Ekstra ressourcer

Undertiden trækker vi også på rådgivningen i distriktsteamet. Distriktsteamet består bl.a. af skolens ledelse, en psykolog fra PPR, en sagsbehandler og en sundhedsplejerske.

Eleverne kan altid tage direkte kontakt til skolens AKT-medarbejder eller til deres egen klasselærer, hvis de har problemer, der går dem på.

Vi lærer også børnene om livet på nettet

Digital mobning er et område der hele tiden er i forandring. Som skole kan det være svært at være opdateret på alle områder, og derfor samarbejder vi med kommunens SSP og Center for Digital Pædagogik. Gennem børnenes skoleliv har vi flere indsatser:

  • 3. klasse         Digitale debutanter
  • 5. klasse         God net- og mobilstil
  • 7. klasse         Hvem er du, når du er digital?

I børnehusene - sig til, hvis dit barn føler sig drillet

Hvis dit barn føler sig drillet, skal det have hjælp. Vi er selv opmærksomme på drillerier, når vi er sammen med børnene, men vi ser ikke alt. Så sig til med det samme, hvis du fornemmer, dit barn bliver drillet. Vi tager altid din henvendelse alvorligt.

Hjælp til begge parter

For at stoppe drillerierne er vi meget opmærksomme både på det barn, der bliver drillet – og det eller de børn, der driller.

Barnet, der oplever drillerierne, hjælper vi med at håndtere situationen, så barnet kan blive mindre udsat og sårbart.

De børn, der driller, hjælper vi med at forstå, at de driller, og hvad det gør ved det berørte barn.

Vi er også løbende dialog med forældrene til begge parter.

Børnene lærer at være sig selv - og sammen

I børnehusene arbejder vi ud fra Dagtilbudslovens 6 læreplanstemaer. Temaerne ”Alsidig personlig udvikling” og ”Sociale kompetencer” er centrale i det daglige arbejde med børnene, så vi får et læringsmiljø, hvor hvert barn:

  • opnår en forståelse for sig selv som person
  • udvikler empati over for de andre børn
  • sætter grænser for sig selv og andre
  • kan forstå både deres egne og andres grænser.